torsdag 29 oktober 2015

Schleswig - vilken pärla!

Ibland är även jag en hopplös romantiker. Iallafall när det kommer till gamla slott!

Mannen ville svänga in på en ödslig camping i Jarplund strax utanför Flensburg. Kalla kårar gick utefter ryggen... Hur skulle vi kunna sova här?? 
Mannen ganska irriterad och trött tycker att jag är hopplös!  BråkÅke hänger på mitt skräcksenario medan storebror håller med pappan... Vilda diskussioner men givetvis "vinner" mamman och BråkÅke striden och mannen får minsann styra husbilen söderut.
-Vi åker till Schleswig, säger jag, där finns nog en ställplats i hamnen.

En del vägarbete och avspärrningar ledde till lite felkörningar in i på en avstängd gågata... Finns fler som kan! 
Efter arga blickar från irriterade tyskar som fick fly undan den svenska husbilen med de dumma svenska turisterna, så hittade vi till slut ner till hamnen.
Det var fullt med husbilar men visst fanns det en enda lite plats till oss med! Vad var det jag sa???
In på hamnkontoret, 16 euro med el, dusch, toa och vatten och tömning. Bra!
Äntligen skulle vi få duscha!
Kanonfina små dusch och toarum! Som på lyxhotell! Varm vatten... Lycka!
Rent och snyggt och det luktade gott! Ställplatsen rekommenderas verkligen!

Vi tog en kvällspromend genom den vackra staden. Små snirkliga gränder, gamla hus, kyrkor... Det var som att gå tillbaka flera hundra år i tiden.
Fullmånen bidrog till stämningen!

Hem till husbilen för lite mys och sällskapsspel. Ingen ville gå och lägga sig och ingen längtade hem. Lycka!

Mitt i natten vaknade jag även pistolskott och sirener...
Vad är det som händer?
Tydligen så är det fullt krig i det nedre båset bak i husbilen...
Låter kriget fortsätta och somnar om. Uppstigning kl 6... Ingen sovmorgon här inte...

Innan avfärd tog vi en promenad i det vackra vädret

Matade änder och blev invaderade av fiskmåsar!

Klockan 9.00 lämnade vi hamnen. 
Först lite kärlek till husbilen...
Fick man hälften av den kärleken hade man varit en lycklig fru... ;)

Så var det där slottet då...
Jodå visst fanns det och fint var det!

Mannen körde ända in på slottsgården så att frun fick sig en liten snabb titt...
Återigen dumma svenska turister i husbil...

Så ut på autobahn och mot Hamburg!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar